ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > بانک اطلاعات > مقالات > راهکارهایی برای کاهش مصرف موبایل کودکان

راهکارهایی برای کاهش مصرف موبایل کودکان

راهکارهایی برای کاهش مصرف موبایل کودکان

چه کنیم کودکمان گوشی اش را کمی زمین گذارد؟

با اینکه پیام دادن مدام فرزندانمان به دوستانشان آزاردهنده است اما به بخش عادی زندگی آن ها تبدیل شده است. در ارتباط بودن با دوستان برای نوجوانان و جوانان مهم است. خود ما والدین زمانی که جوان بودیم ساعت ها پشت تلفن با دوستانمان صحبت می کردیم. حال امروزه همین در ارتباط بودن از طریق پیام رسانی ها انجام می گیرد. اما اگر استفاده از موبایل در زمان های مربوط به خانواده، انجام تکالیف، و یا مسئولیت های دیگرشان صورت گیرد باید به بچه هایمان کمک کنیم تا زمان استفاده از گوشی شان را مدیریت کنند.

راهکار هایی برای کمک به فرزندان برای مدیریت زمان استفاده از موبایل:

۱٫ به فرزندان خود کمک کنید تا شرایط مکالمات حضوری و چهره به چهره را فراهم کنند: هم چنین در زمان های مهم هم صحبتی مثل زمان غذا یا داخل ماشین از گوشی استفاده نکنند.
۲٫ اول از خودتان شروع کنید: هرچقدر هم فرزندتان را نصیحت کنید اما خودتان دائما با موبایل کار کرده و حتی در مهمانی ها بجای گپ زدن با بقیه، استفاده از موبایل را ترجیح دهید فرزندتان هم به نصیحت شما گوش نخواهد کرد. پس بعنوان پدر یا مادر کودک، زمان استفاده از تلفن را کاهش داده و در عوض گپ بزنید، ورزش کنید، کتاب بخوانید و…. .
۳٫ رفتارهایی که توقع دارید از فرزندتان ببینید را الگو سازی کنید: از پیام دادن داخل ماشین خودداری کنید تا آن ها هم ببینند و یاد بگیرند. زمانی هم که از موبایلتان مثلا داخل ماشین استفاده می کنید نوع استفاده ی خود را توضیح دهید (مثلا بگویید «درحال پیدا کردن مسیر مهمانی از روی نقشه موبایل هستم»). بنابراین بچه ها استفاده ی شما از موبایل را متوجه می شوند. اگر زمانی نیاز داشتید لحظاتی در کنار خانواده بودن را بخاطر پاسخ دادن به موبایلتان ترک کنید حتما بابت این کار از فرزندانتان عذر خواهی کنید.
۴٫ تفریحات هیجان انگیز را جایگزین موبایل کنید: کودکان معمولا به خاطر تنهایی و نداشتن تفریخ مناسب به موبایل روی می اورند. پس اگر شما وقت بیش تری برای فرزند خود گذاشته و بااو بازی های خنده دار ومهیج انجام دهید و گاهی به گردش بیرون از خانه ببریدش قطعا نیازی به استفاده ی مداوم از گوشی نخواهد داشت.
۵٫ والدین محبوبی برای فرزندان خود باشید: هرچقدر رفتار مناسب تر و بهتری با فرزندانتان داشته باشید( نه به حدی که لوس شوند!) نزد آن ها محبوب تر خواهید بود و به تبع آن قطعا فرزندانتان شما را در پیروی از قوانین وضع شده بهتر همراهی می کنند.
۶٫ گوشی موبایل بچه ها را داخل اتاق خود شارژ کنید: نگذاشتن گوشی داخل اتاق خواب بچه ها در زمان خوابشان به آن ها زمان تنفسی می دهد. با این کار عوارض اختلالات خواب که حاصل استفاده از گوشی در تخت خواب است را هم در فرزندانتان کاهش می دهید.
۷٫ برای استفاده ی مشکل آفرین بچه ها از گوشی، تدابیری بیاندیشید: اگر بچه هایتان با کنار گذاشتن گوشی خود مشکل دارند و همیشه مشغول کار با موبایل هستند می توانید زمان و استفاده ی آن ها را محدود کنید. برخی از دستگاه های وایرلس قابلیت کنترل والدین را دارند که به واسطه ی این قابلیت می توانید محدودیت هایی برای میزان استفاده از اینترنت در آن ها وضع کنید. یک سری برنامه ی کاربردی هم وجود دارد که به محض رسیدن به محدوده ی تعیین شده گوشی فرزندتان را متوقف می کند.

 

نویسنده : زهرا وکیلیان مبارکه

برچسب ها : ، ، ،

پیغام شما