ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > راهنمای والدین در هنگام قرنطینه خانگی

راهنمای والدین در هنگام قرنطینه خانگی

راهنمای والدین در هنگام قرنطینه خانگی

نویسنده و مترجم : ناصر اسدی

چگونه کودکان را هنگامی که مجبورند در خانه بمانند به مطالعه و یادگیری مشغول کنیم.

از آنجا که برای پیشگیری گسترش ویروس کرونا مدارس زیادی تعطیل شده اند و توصیه به قرنطینه خانگی شده است، شاید در این فکر باشید که برای حضور تمام وقت آنها در خانه چه باید بکنید. اگر خوش شانس باشید، می توانید ضمن انجام کارهای بیرون از منزل به صورت آنلاین، در خانه در کنار آنها بمانید. در غیر این صورت، باید راهی بیابید که در طول که در خانه تنها هستند، مدام با آنها ارتباط داشته باشید.

سازمان مراقبت‌های رسانه ای کودکان[۱] که بعضا کارکنان آن را والدین تشکیل می‌دهند، در اینجا ایده‌هایی مطرح می کند تا کودکان خود را در خانه مشغول و سرگرم، از جمله مشغول مطالعه و یادگیری، نگه دارید.

این سازمان با کمک تیم آموزشی خود، طرحی حاوی منابع فراوان برای یک روز نمونه که نوجوانان و جوانان در خانه هستند، آماده کرده که به واسطه آن می توانید انتخاب کنید در کنار خانواده به چه کارهایی مشغول شوید. امید است که این طرح سختی این کلافگی (در خانه ماندن) را کم کند.

راهنمایی سریع

انتظارات خود را مدیریت کنید. کودکان شما به همان سرعت و وسعتی که در یک روز معمولی در مدرسه یاد می گرفتند، در خانه یادگیری نخواهند داشت. برای شروع از دو تا سه ساعت آغاز کنید. در مورد این خیلی نگرانی نداشته باشید.

زمانی برای استراحت و تفریح بگذارید. در برخورد با این واقعیت جدید، همه ممکن است دچار نگرانی شویم، بنابراین از هر فرصتی برای استراحت و خندیدن با هم استفاده کنید. این باعث می شود که سختی ها را آسان تر تحمل کرد.

برنامه ریزی کنید. اگر همه را در شرایط یکسان ببینید، مجبور نخواهید بود که غر بزنید. روزمرگی ممکن است همه را اسیر خود می کند.

برنامه های مدرسه را مرور کنید. در بعضی موارد ، مدارس برای زمان تعطیلی برنامه آموزشی بسیار مشخصی دارند. از دستورالعمل های آنها به عنوان راهنمایی برای تنظیم برنامه خود استفاده کنید.

صبح

ریاضی. حدود ۳۰ دقیقه

برنامه های تلویزیونی (یا ویدیویی) مربوط به ریاضی را تماشا کنید. پس از آن به کودکانتان کمک کنید تا ریاضی یادبگیرند و سعی کنید آنان را به روش آموزشی خودآموزی سوق دهید.

خواندن. ۳۰ تا ۶۰ دقیقه

اگر کودکتان کتابی مخصوص خواندن دارد، در این زمینه به پیشرفت آنها کمک کنید هنگامی که خانه را ترک می کنید، کودکتان را یه یک کتابخانه مجازی متصل کنید تا به واسطه ابزاری چون کتابخوان، تبلت، یا کامپیوتر به منابع زیادی از کتابهای الکترونیک دسترسی داشته باشد.

فعالیتهای فیزیکی. ۳۰ تا ۶۰ دقیقه

در شرایط ایده آل می توانید برای پیاده روی بیرون بروید یا در اطراف منزل با یک توپ بازی کنید. اما هنگامی که مجبور به خانه نشینی شده اید، می توانید از تمرینات ورزشی ضبط شده روی ویدیو استفاده کنید، یوگا یا نرمش های کششی کار کنید، یا این که حرکت پروانه انجام دهید. همچنین می توانید از موسیقی های مخصوص ورزش استفاده کنید.

با دوستانتان ارتباط برقرار کنید. ۳۰ تا ۶۰ دقیقه

نوجوانان و جوانان در برقراری روابط اجتماعی به شکوفایی می رسند. بنابراین آنان را در این مسیر هدایت کنید، حتی اگر مجبور شوید که از زمان مربوط امور شخصی، وقتی برای آن در نظر بگیرید. اگر از قبل در گروه های اجتماعی حضور داشته اند، الان می تواند موقعیت مناسبی باشد تا محدودیت های زمانی خود را جبران کرده و به اصلاح نقاط ضعف خود در گروه های متبوع اقدام کند. گروههای گفتگوی فضای مجازی می تواند روشی خوب و مناسب باشد تا دوستان به یکدیگر مرتبط شده و با هم تعامل کنند.

فعالیتهای خلاقانه. ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه

قلم و کاغذ را بردارید و هر چه می خواهید نقاشی کنید. می توانید از قطعه چوب مناسبی نیز استفاده کنید تا در فراغت از تماشی تلویزیون با آن مشغول شوید. هر فعالیتی که فرزندتان به ان مشغول است – موسیقی، صنایع دستی، طراحی و … – می تواند فرصت مناسبی باشد تا آنها را به آن بهانه رها کنید.البته روش های فراون رسانه یا وجود دارد که می تواند آنها را در این زمینه کمک کند. روش های بی شماری را در فضای یوتیوب می توانید پیدا کنید؛ از جمله برنامه های آموزش موسیقی، تولید مطالب ویدیویی و بلاگها، نقاشی، و … فرزندان کوچک تر خود را در فضای خانواده نگه دارید تا از سلامت فعالیت های وی مطمئن باشید.

ساختن کاردستی. ۱۵ تا ۳۰ دقیقه

هر خانواده شیوه متفاوتی برای مدیریت مسئولیت های منزل دارد. اما اگر شما فکر می کنید که کمک کردن به فرزدنتان در این شرایط یک زمان پر چالش است، می توانید از اپلیکیشن هایی استفاده کنید تا به آنها در سازماندهی خود کمک کرده و به آنها مشوق هایی ارائه کنید.

عصر

هنگامی که بچه ها دچار استرس هستند ، نیاز بیشتری به آرام و خنک شدن دارند. لذا این می تواند زمانی باشد که به رسانه های سرگرم کننده متوسل شوند. نوجوانان و جوانان همیشه به شما نمی کویند که به کمک تان نیاز دارند، در چنین شرایطی واقعا به کمک شما نیاز دارند. تماشای فیلم یا بازی کردن می تواند روشی آسان برای در کنار هم بودن و پرهیز از فشار روانی باشد.


[۱] Common Sense Media (Non-profit organization)

برچسب ها : ، ،

پیغام شما