ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > چرا باید با فرزندانمان درمورد شبکه های اجتماعی صحبت کنیم؟

چرا باید با فرزندانمان درمورد شبکه های اجتماعی صحبت کنیم؟

چرا باید با فرزندانمان درمورد شبکه های اجتماعی صحبت کنیم؟

چرا باید با فرزندانمان درمورد شبکه های اجتماعی صحبت کنیم؟

بیشتر کودکان و نوجوانان به هرحال از شکلی از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند و در شبکه های اجتماعی پروفایل دارند. خیلی از آن ها هرروز به این سایت ها و پروفایل هایشان سر میزنند. قطعا استفاده از رسانه های اجتماعی مزایای زیادی دارد اما درعین حال خطراتی نیز وجود دارد که می بایست کودکان و نوجوانان درمورد آن ها به هنگام استفاده از این شبکه ها اطلاع داشته باشند.

بنابراین صحبت کردن با کودک یا نوجوان خود درمورد چگونگی استفاده ی صحیح از شبکه های اجتماعی امری مهم به نظر می رسد.

مزایای رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی می توانند در موارد زیر به بچه ها کمک کنند:

  • در ارتباط بودن با دوستان و خانواده
  • پیدا کردن و ارتباط داشتن با جنبش های خصوصی و کارهای خیرخواهانه
  • افزایش خلاقیت آن ها به واسطه ی اشتراک گذاری موسیقی، ایده ها، و هنرها
  • آشنایی و ارتباط پیدا کردن با افرادی که دارای علایق مشترک هستند
  • ارتباط داشتن با آموزگاران و دانش آموزان مربوط به آن ها

معایب رسانه های اجتماعی

عیب بزرگ رسانه های اجتماعی این است که میتواند مکانی برای چیزهایی از قبیل عشق های دروغین مجازی و فعالیت های مشکوک باشد. زمانی که به فرزندانمان علی الخصوص بچه های کم سن تر این آگاهی را ندهیم، ممکن است بیشتر از آنچه که باید، از خود به اشتراک گذارند.

بسیاری از نوجوانان:

  • عکس های شخصی خود را در اینترنت پست کرده و اسم واقعی خود را برروی پروفایلشان قرار می دهند.
  • تاریخ تولد و علایق خود را آشکار می کنند.
  • اطلاعاتی مثل نام مدرسه و محل زندگی خود را نیز در پست هایشان قرار می دهند.

این کار می تواند آن ها را به راحتی در معرض آسیب افرادی که قصد صدمه زدن دارند قرار دهد. در واقع بسیاری از نوجوانان اذعان می کنند برایشان پیش آمده که:

  • با افرادی که نمیشناسند ارتباط داشته باشند و این ارتباط به نحوی بوده که منجر به ترس یا عدم راحتی شان شده باشد.
  • تبلیغاتی دریافت کرده باشند که مناسب سن شان نبوده است.
  • گاهی برای دسترسی کردن به سایت های خاصی سن خود را به دروغ وارد کرده باشند.

نگرانی ها و عواقب

علاوه بر مشکلاتی مثل عشق های دروغین مجازی ای شکارچیان اینترنتی، بچه ها در معرض روبه رویی فیزیکی با افراد ناشناس نیز هستند. امروزه بسیاری از برنامه ها قادر هستند محل دقیق فرد پست کننده را نشان دهند و این یعنی هرکسی می تواند بفهمد اکنون این فرد کجاست.

وقتی تصویر، ویدیو، یا کامنتی برروی اینترنت قرار گیرد دیگر نمی توان آن را حذف کرد یا پس گرفت. حتی گاهی نوجوانان فکر می کنند با پاک کردن پست خود مشکل حل می شود درحالی که پاک کردن کامل چیزی از روی اینترنت امری غیر ممکن است.

پست کردن عکس های نامربوط می تواند منجر به رفتن آبروی کودک و نوجوان شود و یا سال ها بعد برایش مشکل بیافریند مثل زمانی که برای پذیرفته شدن در دانشگاه یا فرصت شغلی خوب، مدیر مربوطه در اینترنت به دنبال بک گراند فرد می گردد. گاهی هم ارسال یک پیام نامربوط می تواند برای فرد دریافت کننده مشکل ساز شود.

زمان گذاشتن بیش از حد برای رسانه های اجتماعی می تواند ناامید کننده هم باشد. دیدن اینکه دیگران «چقدر زیاد» دوست دارند و همیشه در حال خوش گذرانی هستند باعث می شود کودک نسبت به زندگی خود حس بدی پیدا کنند.

دراین میان چه کاری از دست پدرومادرها بر می آیند؟

فهمیدن اینکه بچه های شما در اینترنت چه کاری انجام می دهند امری واجب است اما مهم تر از آن این است که بدانیم سرک کشیدن و نگاه های تجسسانه باعث تخریب اعتماد میان شما و فرزندانتان می شود. راه حل کلیدی این است که طوری درجریان امورد قرار بگیرید که فرزندتان مطمئن باشد به حریم خصوصی اش احترام میگذارید و فقط قصد دارید بدانید که آیا او در امنیت است یا خیر.

به کودک یا نوجوان خود بگویید:

  • خوب باش: این یعنی باید مراقب رفتار خود باشد. برایش این مطلب را روشن سازید که انتظار دارید با دیگران خوب رفتار کند و با پیام های خجالت آور منجر به آسیب به کسی نشود. از او بخواهید وقتی دیگران برایش این گونه پیام ها را میفرستند با شما راحت باشد و به شما اطلاع دهد.
  • از قانون «حالا مادربزرگم چی میگه» استفاده کن: یعنی اگر چیزی هست که دوست نداری معلم، مدیر مدرسه ات و یا مثلا مادر بزرگت ببینند اصلا آن را پست نکن.
  • قبل از زدن کلید اینتر چند ثانیه فکر کن: به فرزند خود بگویید اگر مطلب نامناسبی پست کنند می توان از آن برعلیه خودشان استفاده کرد. مثلا بگویید وقتی دنیا بفهمد در تعطیلات به سر میبریم و آدرس خانه هم قبلا پست کرده باشی درواقع به دزد ها شانس سر زدن به خانه و دزدی از آن را میدهی. آن ها باید بدانند شماره تلفن و آدرس دقیق را نباید داخل پست های خود قرار دهند.
  • تنظیمات امنیتی یادت نره: تنظیمات اینترتی خیلی مهم اند. بگویید رمز عبور خود را نباید به هیچ کس حتی دوست صمیمی خود هم بگویند.
  • با غریبه ها دوست نشو: اگر کسی را نمیشناسی بااو دوست نشو. این مسئله خیلی ساده و واضح است و امنیت زیادی را منجر می شود.
  • موقع رانندگی، رسانه های اجتماعی ممنوع: جدای از مسائل امنیتی، تنها چند ثانیه غلفت از رانندگی می تواند خطر حیاتی برای فرد داشته باشد. فرزند خود را تشویق کنید در زمان رانندگی به هیچ عنوان از موبایل خود استفاده نکند.
  • با من راحت باش: و بالاخره مهم تر ازهمه اینکه رابطه ی خوب و قابل اعتمادی میان خود و فرزندتان ایجاد کنید. به فرزند خود بگویید با شما راحت باشد و هرموقع هر مشکلی پیش آمد با شما در میان بگذارد.

در آخر به یاد داشته باشید حذف کردن کامل رسانه های اجتماعی درواقع پاک کردن صورت مسئله است و کمکی نمی کند. بلکه باید از مزایای این رسانه ها بهره گرفت و درعین حال مراقب مخاطرات آن نیز باشیم.

نویسنده و مترجم: زهرا وکیلیان مبارکه

منابع:

https://www.wikihow.mom/Talk-to-Your-Kids-About-Safe-Social-Media-Use

https://kidshealth.org/en/parents/social-media-smarts.html

 

برچسب ها : ، ، ،

پیغام شما

  1. From the insightful commentary to the captivating writing, every word of this post is top-notch. Kudos to the author for producing such fantastic content.