ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > بانک اطلاعات > پایان نامه > بازنمایی کودکان در انیمیشن

بازنمایی کودکان در انیمیشن

بازنمایی کودکان در انیمیشن
  • عنوان: بازنمایی کودکان در انیمیشن. مطالعه موردی: بچه رییس، من نفرت انگیز۱ و شازده کوچولو
  • دانشجو: ناصر تفقدی
  • استاد راهنما: دکتر سهیلا صادقی فسایی
  • رشته: جامعه شناسی
  • دانشگاه: تهران
  • مقطع: کارشناسی
  • تاریخ: شهریور ۱۳۹۷

 

چکیده:

کودکان همواره مخاطبان اصلی انیمیشن‌ها به شما می‌آیند. با رشد فناوری و در دسترس بودن آن برای کودکان دیگر دسترسی به انیمیشن و تماشای آن فعالیتی بی‌زمان و بی‌مکان شده است. کودکان در هر زمان و مکانی می‌توانند به تماشای انیمیشن بنشینند و با قهرمانان یا شخصیت‌های اصلی آن رابطه بگیرند. در انیمیشن‌ها گاهی شخصیت اصلی داستان کودک است. سازندگان این انیمیشن‌ها به بازنمایی کودکان با ویژگی‌هایی خاص دست می‌زنند. این ویژگی‌ها در اثر تکرار برساخت شده و کودکان سعی می‌کنند برای رسیدن به آن تلاش کنند. پرسش اصلی این پژوهش آن است که کودکان در این انیمیشن‌ها با چه ویژگی‌هایی بازنمایی شده‌اند. همچنین به دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که رابطه‌ی کودک با کودکان و با بزرگ‌سالان چگونه است و اینکه آیا می‌توان رابطه‌ای میان این انیمیشن‌ها پیدا کرد یا خیر. هدف این پژوهش دستیابی به جواب این پرسش‌هاست.
برای رسیدن به پاسخ از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق تمام انیمیشن‌هایی است که در آن شخصیت کودک وجود دارد. اما نمونه‌گیری در این تحقیق به شیوه نمونه‌گیری غیر احتمالی هدفمند صورت گرفته. این امر به علت ماهیت تحقیق است. ازآنجاکه این تحقیق مطالعه موردی است، انتخاب انیمیشن‌های موردبررسی باید کاملاً هدفمند بوده و در ارتباط باوجود شخصیت کودک باشد. مبنای انتخاب این انیمیشن‌ها علاوه بر وجود کاراکتر کودک، بر اساس امتیاز در سایت IMDB، سایت common sense media و سایت شبکه کودک، پخش از شبکه‌ی کودک و انتشار در شبکه‌ی نمایش خانگی بوده است. درنهایت انیمیشن‌های انتخاب‌شده برای این بررسی عبارت‌اند از «بچه رئیس»، «من نفرت‌انگیز۱» و «شازده کوچولو».
کودکان در این سه انیمیشن دارای عاملیت در ایجاد یا تغییر رفتارها و رویه‌ها هستند. این تغییرات از سطح خرد تا سطح کلان در نوسان است. این عاملیت در رفتارهای کودک-کودک و کودک-بزرگسال قابل‌مشاهده است.

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

پیغام شما

  1. نجفی گفت:

    سلام چطور می تونم پایان نامه خودمو اینجا ثبت کنم
    موضوعش در باره انیمیشن و کودکان هستش

  2. سلطانی‌نژاد گفت:

    سلام، روزتون بخیر
    راهی برای دسترسی به نویسنده یا متن پایان نامه هم کاش معرفی میکردید
    متشکرم

  3. زهرا برومند نیا گفت:

    با سلام چطور می تونیم این پایان نامه را مطالعه کنیم؟

  4. صابر گفت:

    سلام
    کار ارزشمندیه واقعا
    چطور میشه مطالعه کرد پایان نامه رو؟

  5. مائده گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    میشه راهنمایی بفرمایید از کجا میتونم فایل کامل این مطلب رو بخونم؟