ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > برنامه های کودک امروز و دیروز در گفتگو با مینا هاشمی

برنامه های کودک امروز و دیروز در گفتگو با مینا هاشمی

برنامه های کودک امروز و دیروز در گفتگو با مینا هاشمی

بیوگرافی

سرکار خانم مینا هاشمی
متولدسال ۱۳۵۰ .
ازسال ۱۳۶۴ فعالیت رسانه ای خود را شروع کردند. در کنار اجرای تلویزیونی دغدغه نوشتن هم داشتند .گاهی برای خود و گاهی برای همکاران پلاتو های مربوط به اجرایشان را می نوشتند و می نویسند . برنامه سازی را هم تجربه کردند . دغدغه ایشان در برنامه سازی بیشتر در مورد رازهای موفقیت نوجوان ها بوده است . مانند برنامه قطب نما که برای سیمای خانواده ساخته شد . در ارتباط با خانواده و نقش خانواده در پیشرفت و بررسی آسیب‌های اجتماعی برنامه راه ساخته شد. خبرنگاری و یکی از شاخه های مدیریت را به عنوان رشته تحصیلی انتخاب کردند. هرچند معتقدند در حوزه کار، بیشتر از تحصیلات آکادمیک، عشق و تجربه و مهارت در ارتباط برقرار کردن موثرتر خواهد بود. این سه پارامتر را هرگز در حوزه کاری مجریان نباید نادیده گرفت.

 

🌹 رسانه تا چه میزان بر سبک زندگی کودک و نوجوان موثر است؟

همه می‌دانیم که تلویزیون جزء لاینفک زندگی هست چه آن زمان که تلویزیون چنان جایگاهی داشت که بهترین جای خانه مختص تلویزیون بود و همه دور هم جمع می شدند و برنامه می دیدند، چه الان که میشود گفت تلویزیون مطرود شده و همه گوشی به دست نیاز های بصریشان را مرتفع می کنند، و ارتباط آنلاین و دوسویه هم دارند . اگر بگوییم هدف وسیله را توجیه می کند، پس می توانیم از این زاویه نگاه کنیم که مهم برقراری ارتباط است و ابزار می تواند تلویزیون ،موبایل، تبلت و هر چیز دیگری باشد،که ما می توانیم از تکنولوژی، به نفع رسانه ای به نام تلویزیون استفاده کنیم تا این ارتباط قطع نشود. انها می توانند به موازات هم کار کنند مهم رساندن پیام به مخاطب و ارتباط برقرار کردن است .
البته پیام ها از چه منبعی با چه هدفی و با چه خلاقیتی برسد اصل قضیه است . با نگاه به فضای مجازی به ویژه اینستاگرام شما کاملا متوجه می شوید که، سبک زندگی نه تنها کودک و نوجوانان را بلکه زندگی خانواده‌ها را هم مدیریت میکند و چقدر موثر هم هست . متاسفانه تلویزیون خیلی کمرنگ عمل کرده و از وظیفه خودش دور شده و همین باعث شده فضای مجازی بتواند قدرتمند عمل کند و تاثیرات خودش را بگذارد .

🌹 نظر شما در مورد استفاده از مدل برنامه های شبکه خارج از کشور در برنامه های کودک و نوجوان کشورهای اسلامی و ایرانی چیست ؟

آموختن و ایده گرفتن همیشه از رازهای موفقیت بوده و هست ولی باید درست و اصولی باشد اگر خاطرات ذهن مان را مرور کنیم بچه های ما در دهه شصت الی هفتاد و حتی در اواخر ۸۰ که مخاطبان اصلی خود ما بودند در کنار برنامه‌های ایرانی مثل کلاه قرمزی، زیزیگولو، خونه مادر بزرگه، دنیای شیرین دریا و بیشمار برنامه های بی نظیر و عالی، برنامه های خارجی مانند حنا دختری در مزرعه، بچه های کوه آلپ، جودی ابوت، پسر شجاع را می دیدند که از آنها درس زندگی می گرفتند .این دست از برنامه ها پر از قهرمان بودند و تعداد کمی ضدقهرمان داشتیم . کودک و نوجوان در مسیر دیدن و لذت بردن به آگاهی انتخاب راه درست و منش و اخلاق نیک می‌رسیدند، یاد می‌گرفتند که باید مستقل و تلاشگر باشند. می آموختند زندگی فراز و فرودهای بیشمار دارد و به راحتی می توانستند با شخصیت های آن داستان هم ذات پنداری کنند.

🌹 به نظر شما آیا استفاده از مدل های غربی در برنامه ضرورتی دارد؟

با توجه به حفظ شرع و عرف جامعه می شود دست به انتخاب های ارزشمند خارج از مرزهای ایران زد و مدل‌های خوبی را به برنامه سازی تلویزیون و فضای مجازی آورد البته کاش به جای کپی برداری واقعاً برنامه سازان ما ایده بگیرند . خودشان مدل ارائه کنند. همین کاری که انجمن تخصصی کودک و رسانه انجام می دهد و تا به حال موفق هم بوده و با آنالیز برنامه‌های موفق دنیا کمک می‌کند به ایده سازی و باز شدن دید برنامه سازان.

🌹نحوه یک اجرا ی یک مجری موفق چگونه باید باشد؟

اجرا یعنی یک ارتباط و در ارتباط هر چقدر خودت باشی موفق‌تر هستی. هر مجری باید دارای سبک باشد و ریتم کلامی متفاوتی داشته باشد . یک سوال می پرسم. چرا بازیگران ما در اجرا موفق نبودند و از طرفی هیچ کدام از مجریان ما در بازیگری درخشان نبودند؟ چون دو مقوله جدا از هم هستند در بازی شخص از خود واقعیش جدا می شود و نقش بازی میکند در اجرا باید از نقش خارج شویم و به خود واقعی نزدیک باشیم . مجری نباید نگاه بالا به پایین به مخاطب داشته باشد، لنز دوربین نباید برای مجری آینه باشد، لنز دوربین باید چشم پر سوال و امیدوار مخاطب باشد . همچنین از دانش معرفت و درک جایگاه مهم رسانه با مخاطب بهره مند باشد و از نکات مهم دیگری که کمک می کند مجری صاحب سبک باشد و یک سبک را برای خودش تعریف کند .


🌹 برنامه های انتخابی حال حاظر، مناسب مخاطبان می باشد؟

خیر. تکرار در برنامه‌ها بیداد می‌کند، تکنیک وجود ندارد، اکثر برنامه ها گفت و گو محور شده، نظر سنجی علمی و اصولی نداریم ،اگر هم هست توجهی به آن نمی شود. اگر می شد تلویزیون، مخاطب گریز نبود. باید کمی دست از تعصب برداریم و بپذیریم که درست عمل نکرده ایم . پویا نبوده‌ایم و فکر می کنم پذیرش اشتباه ،آغاز برداشتن گام‌های بلند است. انشاالله بتوانیم همه ی ما در خدمت مخاطبین عزیزمان باشیم و اهداف متعالی داشته باشیم . باید با ایده گرفتن از مدل های خارجی و با استفاده از هنرمندان داخلی کشورمان به نتایج مثبتی برسیم که همگی ما سربلند باشیم .هم خداوند از کارهایی که ارائه می دهیم راضی باشد و هم خودمان .

مصاحبه شونده : مینا هاشمی 

مصاحبه کننده : مریم داخرجینی

ویراستار : لیلا طبسی

برچسب ها : ، ،

پیغام شما