ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > اجرا برای کودکان در گفتگو با عمه خورشید

اجرا برای کودکان در گفتگو با عمه خورشید

اجرا برای کودکان در گفتگو با عمه خورشید

بیوگرافی

سارا ( زهرا ) خیرخواه
متولد ششم بهمن سال ۱۳۶۴ در استان گیلان شهرستان لنگرود
نام هنری ( عمه خورشید )
اغاز کار هنری سال ۱۳۸۳
مجری ، نویسنده ،مدرس فن بیان و تقویت مهارت های اجنماعی ،اجرا و گویندگی در حوزه ی کودک‌و‌نوجوان
مترجم زبان انگلیسی

۱- ازنظر شما حضور کودکان در برنامه چه تاثیری دارد ؟

حضور کودکان در استودیو حس خاصی را به مجری و سایر بازیگران القا میکند.با حضور کودکان فکر میکنم بر روی سن تاتر ایستادم و دور و برم پر از تماشاچی که با دقت حرکات و‌نمایشهایم را رصد میکنند.حضور کودکان علاوه بر دادن انرژی مضاعف باعث جلوگیری از گسست خانواده ها شده و همین تداوم حضور بچه ها در برنامه ها یعنی حضور پدر ، مادر ، برادران ، خواهران وسایر اعضای خانواده، این حضور دسته جمعی رو در نگاه شادمانه تک تک خانواده ها در پشت صحنه حس میکنم و شاید همین عامل باعث تداوم در کارم شده است.

۲- یک مجری چگونه میتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند ؟

یک مجری کودک اگر عاشقانه وارد دنیای کودکان نشود و با آنها زندگی نکند هیچ وقت حرفی برای گفتن نخواهد داشت ولو به لحاظ گفتار و یا چهره تسلط مجری بی نقص باشد. باید اصول همزبانی و تاثیرگذاری را بخوبی رعایت کندو هر کلامش برای کودک باورپذیر باشد. ضمن اینکه توجه کنیم اصولا کارهای ما دسته جمعی هستند و عوامل مختلف دست به دست خواهند داد تا من مجری برروی مخاطبم اثر بذارم یا نه …. متن خوب ، موزیکال بودن برنامه ، دکور برنامه ، تهیه کننده و گارگردان باتجربه ، شخصینهای عروسکی و وصدا پیشگان و… از جمله عوامل موثر بر موفقیت یک برنامه خواهد شد و اگر نتوانی با بیننده ات ارتباط برقرار کنی دیگر حرف ها و حرکات مجری و سایرین برایشان جذاب نخواهد بود .من به تجربه دریافتم هرچقدر با مخاطبم صمیمی تر باشم شانس بیشتری برای ارتباط با او پیدا خواهم کرد .

۳- از نظر شما هم اکنون در برنامه های کودک‌ما چه مشکلاتی وجود دارد ؟

برای بچه های نسل امروز که با بازی های کامپیوتری بزرگ میشوند شاید دیدن بسیاری از برنامه های داخلی ما برایشان جذاب نباشد و این کار را برای ما دشوارتر میکند و مجبوریم انرژی بیشتری بگذاریم تا کودکانمان را از تک رو بودن یا ایزوله بودن دور کنیم. اصولا همانطور که گفتم عوامل زیادی دست بدست همه میدهند تا برنامه ها خصوصا بر روی مخاطب کودک اثرگذار باشد. فراموش نکنیم دنیای کودکان پاک و بدور از دنیای بزرگسالان است. کودکان معمولا در برخورد با سلایق خود کاملا آزاد اظهار نظر میکنند و براحتی دو گزینه خوب یا بد را انتخاب میکنند. معمولا بچه ای نیست که بگوید مثلا این برنامه بد نیست. همین طرز تلقی کودکان از پیرامون اطرافشان کار در حوزه کودک را سخت تر کرده است. عموما برنامه های کودک از طراحی کارآکتر ها، متن خوب ، نور و دکور مناسب ،موسیقی با ملودی ساده و گوش نواز و… رنج میبرند و در اینجاست که رسالت برنامه سازان سنگین تر میشود‌. بشدت معتقدم دوری کنیم از برنامه هایی که با اجرای غلو آمیزشان مسخره پنداشته میشوند. شعاری و کلیشه ای نباشیم و در یک کلام : برای بچه ها جذاب، ظریف و عمیق کار کنیم.

۴- تاثیر گذاری یک مجری در برنامه ی تلوزیونی تا چه اندازه است ؟

بیاد داشته باشیم نقش مجری در برنامه همان نخ تسبیح است و اگر مهره ها درست چیده نشوند واقعا از نخ، کاری ساخته نیست. از طرفی انتخاب نخ مناسب و محکم و استخواندار میتواند به حفظ دانه ها کمک زیادی کند. نقش مجری بدینگونه است و من سعی کردم در کمال سادگی در ترسیم دنیای رنگارنگ و خیالی کودکان اورا همراهی کرده و سوار بر بال پروانه ها در سرزمین رویاها آنها را به پرواز در بیاورم.

۵- آیا مجری به تنهایی میتواند در برنامه تاثیر گذار باشد ؟

همانطور که خدمتتان عرض کردم خیر. ممکن است که در ایجاد ریتم و ضربآهنگ برنامه و هم ذات پنداری مخاطب در همراهی داستان او را همراهی کند ولی واقعا کار ما گروهی است و اجزا به تنهایی نمیتوانند کل و غایت هر اندیشه و یا کاری باشند.

مصاحبه شونده : زهرا خیرخواه

مصاحبه کننده : مریم داخرجینی

ویراستار : لیلا طبسی

برچسب ها : ، ، ، ،

پیغام شما

  1. سهراب باقری گفت:

    با عرض سلام وخسته نباشید.
    یه راهنمایی میخواستم برای دخترم که ۶ ساله حضور داشته باشه در برنامه کودک شما.
    ممنون میشم یه شماره تماسی یا ایمیل برام ارسال کنید.
    از برنامه های خوب و شادتون سپاس گذارم.