ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > گفتگو با خانم بنفشه بدیعی در خصوص جشنواره بین المللی عروسکی مبارک

گفتگو با خانم بنفشه بدیعی در خصوص جشنواره بین المللی عروسکی مبارک

گفتگو با خانم بنفشه بدیعی در خصوص جشنواره بین المللی عروسکی مبارک

بیوگرافی

بنفشه بدیعی متولد ۱۳۵۶

تحصیلات تئاتر گرایش نمایش عروسکی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

تخصص اصلی ایشان عروسک سازی است. بعد از فارغ التحصیلی تمرکزشان را بر روی عروسک سازی گذاشته اند و به خصوص عروسک سازی برای تصویر که تعداد زیادی عروسک برای تلویزیون، سینما، تبلیغات و تئاتر ساخته اند و بیشتر تصویر عروسک سازی را انجام می دهند.

نمایشگر های عروسکی در زمینه های مختلف مجبور هستند که کار کنند و نمایش عروسکی یک رشته ای بین مجموعه‌ هنرهای نمایشی و تجسمی قرار می گیرد برای همین در زمینه کارگردانی صداپیشگی عروسک گردانی عکاسی و …. سوابقی را دارا هستند .

تخصص دیگر ایشان در زمینه دستیار برنامه‌ریزی در گروه کارگردانی است و کارهای ستادی بسیاری را انجام داده اند و در حال حاضر سه دوره است که در جشنواره تهران مبارک دستیار دبیر یا نایب رئیس هستند.
کار با کودک را بسیار دوست دارند و آموزش کار عروسک سازی برای کودکان و بزرگسالان را هم در کارنامه خود دارند. ایشان راغبند بعد از جشنواره تمرکزشان را برای تولید و برنامه سازی کودک قرار دهند و در کنار دغدغه کودک محیط زیست و صلح مواردی هستند که برای ایشان بسیار اهمیت دارند.


۱-چرا چنین اسمی برای جشنواره انتخاب شده است؟

جشنواره تهران مبارک ، چون در تهران برگزار می‌شود و مبارک هم اسم شخصیت اصلی نمایش عروسکی سنتی ایران یعنی خیمه‌شب ‌بازی ایرانی است که همگی ما مبارک را می‌شناسیم به این دلیل با نام تهران مبارک نامگذاری شده است .


۲-علت برگزیده شدن شعار آسمان آبی برای جشنواره چیست ؟

علت انتخاب این شعار چند جهت دارد که یکی از آنها پرداختند اهمیت دادن و نگهداری از محیط زیست است و از جهت دیگر به صلح بپردازد و معصومیت دنیای عروسک ها که البته با تخیل خودمان می توانیم به هر شکلی آن را ارائه دهیم. ذات دنیای عروسکی دنیای پاک و بی آلایش و پاکیزه است. و امیدواریم با این نگاه بتوانیم به کمک عروسک ها زیبایی بیشتری را در دنیای واقعی پدید آوریم .

۳-مراحل بازبینی نمایش نامه ها به چه صورتی است؟

از مجموعه نمایش هایی که شرکت دارند نمایش‌هایی را بازبینی می‌کنیم و انتخاب نهایی را انجام می‌دهیم که در مرحله اول نزدیک به ۴۰۰ متن دریافت کرده ایم. و در مرحله آخر باید ۲۰ الی ۳۰ کار را بپذیریم و بسیار سخت است . خواندن متون دیدن کارهای نیمه آماده که باید از بین آنها چند گزینه را انتخاب کنیم . خیلی از شرکت کننده های ما در حوزه تصویر هم حضور دارند مانند خود خانم برومند که دبیر جشنواره هستند و کارگردان در کارهای تصویری تلویزیون و سینما با نمایش عروسکی را انجام دادند و می دهند .


۴-اعضای هیئت بازبینی چه کسانی هستند؟

از هیئت بازبینی خانم مریم سعادت، ایرج طهماسب، بهرام شاه محمدلو که همه از حوزه کودک و نمایش عروسکی در تلویزیون و تئاتر هستند را داریم .

۵-جشنواره دوره چندم را میگذارند و علت تغییر هر ساله به دو سالانه یکبار چیست؟

جشنواره تهران مبارک اولین جشنواره بین المللی بعد از انقلاب است و بسیار معتبر و شناخته شده است . جشنواره دوره هفدهم را می‌گذراند دوره‌های اول سالانه برگزار می‌شود و بعد از آن به طور دائم دوسالانه یکبار برگزار میشود . علت تغییر هر ساله به دو سال یک‌بار بسیار قضیه قدیمی دارد در آن دوران زمانی ، شرایط متفاوت بوده یعنی تعداد گروه هایی که در عرصه نمایش عروسکی فعالیت می‌کردند محدود بوده است تعداد تولیدات کمتر بوده و احتمالا قضیه بودجه هم می تواند در این مورد اثربخش بوده باشد که همه اینها باعث شده است جشنواره دوسالانه یکبار برگزار شود و سال‌ها جوابگو بود اما در حال حاضر به علت کارهای پر تنوع و با کیفیت دیگر جوابگو نیست جشنواره متعلق به مرکز هنرهای نمایشی هست و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد از جشنواره های دیگری را هم در طول سال برنامه ریزی کردند و به دلیل وجود جشنواره آیینی سنتی و دیگر جشنواره هایی که دوسالانه برگزار می شود، در حقیقت باز کردن مبحث سالیانه در حال حاضر دیگر مقدور نیست . سه دوره از آن خانم برومند دبیر جشنواره هستند و بنده هم با ایشان همکاری دارم تعدادی کار حدود ۸ تا کار خارج از کشور دعوت می شود . هر دوره تقریباً به این شکل است و تعدادی از تهران و تعداد دیگر هم از شهرستان که همه اینها در مجموع در طول یک هفته برای اجرا می روند .


۶-کارهای نمایشی با چه تکنیک همراه است؟

کارها از تکنیک های مختلفی از جمله سایه نخی تنبیهی گمرک و غیره آشنایی با این تکنیک ها برای مجموعه حتماً جذاب خواهد بود . که میشود در یکی از جلسات شما توضیحاتی را در این خصوص ارائه بدهم. کار نمایش عروسکی با تولید یک برنامه یک ساعت بسیار متفاوت است ممکن است بشود از آن الهام گرفت و تکنیکهای ای را در آن شناسایی کرد و معمولا اگر تولیدی بخواهد خارج شود بسیار محدود است خیلی از نیروهایی که در حال حاضر در تلویزیون فعال هستند از تئاتر شناسایی شدند .

 

۷-افتتاحیه از چه زمانی و به چه صورتی است؟

۳۱ مردادماه افتتاحیه است ، این افتتاحیه به شکل یک شاد پیمایی یا یک شبه کارناوال برگزار می شود . مردم با عروسک هایی که دارند می آیند و گروهها هم با عروسک های نمایشی شان می آیند و یک مسیری را با موسیقی و ساز و غیرتی می کنیم تا برسیم به مرحله جشنواره و جشنواره را برگزار می‌کنیم . از اول شهریورماه به مدت شش روز به صورت مختلف نمایش ها اجرا می شود که بیشتر در مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر یا کانون پرورش فکری کودک و نوجوان است.

۸-آیا جشنواره بخش های مختلف و متفاوتی را در بر دارد؟

بله ، بخش های آماری جشنواره : بخش صحن که به دو بخش کودک و بزرگسال تقسیم می‌شود و جشنواره رده سنی متفاوتی دارد، تعدادی کارهای بزرگسال و تعدادی کار ویژه کودک به اجرا در می آیند . در بخش بین‌الملل شاید یک اثر کودک باشد و در مجموع شش اثر در بخش بین الملل را داریم . بخش جمعی ، بخش دانش آموزی که خود دانش آموزان آن را تولید می‌کنند بخش خیابانی و … را داریم.

۹-به دغدغه های جشنواره اشاره می فرمایید؟

از دغدغه های جشنواره پرداختن به مخاطب هست و از آنجایی که خانم برومند سابقه اصلیشان در تلویزیون هست بسیار خوب مخاطبان را می شناسند بسیار برای مخاطبان ارزش قائل هستند که ذائقه مخاطب را می شناسند و کارهایشان همیشه ماندگار بوده و همین نگاه را ایشان به تئاتر عروسکی دارند و سعی بر این دارند که گروه ها را با آشتی دادن به مخاطب جلب کنند قبلا حالت نمایش به سمت مخاطب خاص رفته بود اما با حضور خانم برومند نگاه ها جدی تر شد و نمایش ها توانستند رابطه خوبی را با مخاطب برقرار کنند و کیفیت بیشتر و بهتری را داشته باشند و بسیار موفق هم بودند .

برچسب ها : ، ،

پیغام شما

  1. shajari گفت:

    کارناوال شادی بزرگترین طراح و سازنده عروسکهای تن پوش تبلیغاتی در ایران WWW.toyir.ir
    www.carnavalshadi.com
    www.09121225063.com
    http://instagram.com/aroosaksaz_shahram_shajari