ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > عمومی > پیشخوان > سینمای کودک در گفتگو با جناب آقای سید جواد هاشمی

سینمای کودک در گفتگو با جناب آقای سید جواد هاشمی

سینمای کودک در گفتگو با جناب آقای سید جواد هاشمی

بیوگرافی

سید جواد هاشمی پور اصل در ۲۷دی سال ۱۳۴۴در تهران متولد شد . او تحصیلاتش را در رشته ی کارگردانی در دانشکده ی هنر های زیبای دانشگاه تهران ادامه داد و در سال ۱۳۷۳فارغ التحصیل شد .جواد هاشمی دارای دو فرزند به نام های سید محسن و فاطمه السادات است . اولین کار جدی او تاتر حج ابراهیم حج عاشورا در سال ۱۳۵۸به کارگردانی کمال الدین قراب در تاتر شهر و تالار ازادی بود ‌ .او سپس تاتر را در بخش هنری وزارت اموزش و پرورش ادامه داد و کارهای گوناگونی در زمینه ی سرود و اهنگ های انقلابی ارائه کرد . تا ان که در سال ۱۳۶۵با بازی در فیلم سینمایی پرواز در شب ساخته ی رسول ملا قلی پور وارد عرصه ی سینما شد . اولین کار تلوزیونی وی سیمرغ در سال ۱۳۷۱بود . او ۲۸بار در فیلم هایش شهید شده بود . سید جواد هاشمی همچنین نویسنده ی چند کتاب هست و چندین فیلم سینمایی کودک و نوجوان ساخته که مورد استقبال فراوان واقع شده است . از جمله پیشونی سفید ۱. پیشونی سفید ۲و …

از نظر شما سینمای کودک از قبل تا اکنون دستخوش چه تغییراتی شده است و ایا از سینمای کودک در حال حاضر رضایت دارید ؟

سینمای کودک ما بسیار مظلوم واقع شده است . بدون شک ما در دهه ی شصت کارهای بیشتری در زمینه ی کودک و نوجوان داشتیم . دهه ی هفتاد متاسفانه محدود شد . از دهه ی هشتاد متاسفانه نابود شد و از دهه ی نود خوشبختانه پنج شش کار خوب ساخته شد . و من هم تلاش کردم حداقل چند کار کودک بسازم . از جمله پیشونی سفید یک و دو و تورنادو که قرار است ساخته شود . در حال حاضر هنوز برای بچه ها کارهای شایسته ی زیادی ساخته نشده است . نه در بعد کیفیت نه در بعد کمیت. و بازار سینمای کودک و نوجوان راکد است .
در حال حاضر فیلم خاله قورباغه در حال اکران هست . باید ببینیم استقبال چطور خواهد بود و همچنین پیشونی سفید که انشاالله اکران خواهد شد .

از نظر شما سینمای کودک ما ‌ در حال حاضر تا چه حد نیازهای کودک امروز را پاسخ داده است ؟

وقتی کاری ساخته نمی شود قطعا هیچ نیازی هم برطرف نمی شود . در سینمای کودک ایران فیلم هایی ساخته می شود که ربطی به دنیای کودکان ندارد و نوستالژی بزرگ ترهاست . مانند فیلم کلاه قرمزی و شهر موش ها . چرا که این فیلم ها بیشتر برای بزرگترها زیبا بود تا کودکان . ما فیلم هایی می سازیم که بزرگ ترها بچه ها را به سینما بیاورند . در حالی که باید کاری کرد که بچه ها بزرگ ترها را به سینما بیاورند . باید تخیل ،شادی ،انرژی و ….که باعث برقراری ارتباط با کودک می شود در فیلم باشد .
ما سعی کردیم در فیلم پیشونی سفیدکاری کنیم که هم کودکان و هم بزرگ ترها از ان لذت ببرند .

به نظر شما موانعی که در بازار سینمای کودک در ایران داریم چیست و پیشنهاد شما برای رونق این هنر چه می باشد ؟

به صورت کلی سرمایه برای ساخت کار کودک نیست و دولت هم سرمایه گذاری نمی کند . اگر هم باشد در حد فیلم های بی کیفیتی است که در شان کودک و نوجوان ما نیست . تولید برای بچه ها کار ساده ای نیست . بچه ها با انیمیشن های دنیا اشنایی دارند . وقتی بچه های ما با برنامه ها و فیلم های خود ما. ارضا نشوند برنامه هایی را خواهند دید که مناسب انها نیست . مثلا فیلمی ساخته شده به نام تد که عروسک خرسی است بسیار بی ادب و فیلم کاملا برای بچه ها بد آموزی است.

از نظر شما چه مولفه هایی در سینمای کودک ما نقش اساسی دارند و کدام یک تاثیرش بیشتر است ؟

سینمای کودک فقط تفریحی نیست . اموزشی هم هست . به نظر من در ضمن ایجاد هیجان های کودک و و تخیل در همه ی ارکان سینمای کودک باید اموزش را هم چاشنی ان کنیم . باید بچه ها از فیلمهای سینمایی چیز یاد بگیزند مثل خیلی از فیلمهای مشابه خارجی

یک فیلمنامه ی خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد ؟

باید اوج ،فرود ،کشمکش و درگیری مناسب داشته باشد تا جذاب باشد . و در عین حال بهتر است موزیکال و ریتمیک باشد.

فیلم پیشونی سفید شما مورد استقبال واقع شد . از نظر خودتان چه خصوصیتی این فیلم را جذاب کرد ؟

من سعی کردم از موسیقی ،تصاویر زیبا و جذاب و از مولفه های تماشاگر پسند خصوصا کودک و نوجوان پسند در ان استفاده کنم .استقبال از پیشونی سفید ۱ خیلی خوب بود و من با تشویق دیگران تصمیم گرفتم پیشونی سفید ۲را هم بسازم . پیشونی سفید ۲ مرداد ماه امسال به روی پرده خواهد رفت و پیشونی سفید ۳. هم قبل از سال۹۷ اکران خواهد شد . همچنین تورنادو. یک کار کودکانه سرشار از تخیل و هیجان است که انشاالله مورد پسند مردم عزیزم واقع شود .

مصاحبه شونده : سید جواد هاشمی پور اصل

مصاحبه کننده : لیلا طبسی

برچسب ها : ، ، ، ،

پیغام شما