ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > بانک اطلاعات > پایان نامه > بررسی کارکرد رادیو در جذب مخاطب کودک

بررسی کارکرد رادیو در جذب مخاطب کودک

بررسی کارکرد رادیو در جذب مخاطب کودک
  • عنوان: بررسی کارکرد رادیو در جذب مخاطب کودک در شرایط ICT در ایران
  • دانشجو: حمید طلایی
  • استاد راهنما: دکتر ویدا همراز
  • دانشگاه: صدا و سیمای جمهوری اسلامی
  • مقطع: کارشناسی ارشد
  • رشته: تهیه کنندگی
  • تاریخ دفاع: ۱۳۸۸

چکیده:

رادیو به‌عنوان یک رسانه دارای ویژگی‌هایی چون سرعت، وسعت حوزه انتشار، دسترسی آسان، تخیل زایی و گوناگونی محتوا است. این ویژگی‌ها باعث شده است که رادیو یکی از برترین وسایل ارتباط‌جمعی محسوب شود. این رسانه مانند سایر رسانه‌ها دارای ۳ کارکرد تفریحی، آموزشی و اطلاع‌رسانی است.
رادیو اکنون در کنار انواع رسانه‌های دیداری، شنیداری و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای قرار دارد (شرایطICT) که دارای جذابیت نمایش زنگ و تصویر هستند و موردعلاقه کودکان نیز می‌باشند. با افزایش تعداد رسانه‌ها، بر میزان تولید پیام افزوده سده، اما به همان میزان بر تعداد مصرف‌کنندگان پیام افزوده نشده است. با توجه به این امر که کودکان از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان پیام رسانه‌ها هستند این سؤال پیش می‌آید که آیا در شرایط ICT رادیو کارکردی برای جذب مخاطب کودک دارد؟
این تحقیق باهدف بررسی موقعیت و کارکرد رادیو برای جذب مخاطب کودک در شرایط ICT در ایران و همچنین بررسی نیازهای رسانه‌ای کودک و عوامل جذب مخاطب با دو روش اسنادی_کتابخانه‌ای و میدانی_پیمایشی انجام‌شده است. در ابتدای تحقیق ویژگی‌های رادیو و سپس ویژگی‌های کودک بررسی شد. مرحله بعد مقایسه و تطبیق ویژگی‌های رادیو با ساختار روان‌شناختی کودک بود. همچنین با تهیه پرسشنامه، نظرسنجی و نیازسنجی از کودکان در خصوص رادیو، کارکرد مناسب این رسانه برای جذب مخاطب کودک در شرایط ICT بررسی شد.
مهم‌ترین نتیجه به‌دست‌آمده از این پژوهش به این قرار است: کارکرد آموزشی رادیو می‌تواند برای کودک مناسب و یکی از عوامل جذب مخاطب کودک در شرایط ICT باشد. به‌شرط آن‌که این کارکرد، در تولید برنامه‌های رادیویی به‌درستی به کار گرفته شود.

برچسب ها : ، ، ،

پیغام شما