ورود عضویت
Fa En

انجمن تخصصی کودک و رسانه

صفحه اصلی > بانک اطلاعات > پایان نامه > رعایت ارزش‌های اخلاقی در تبلیغات بازرگانی

رعایت ارزش‌های اخلاقی در تبلیغات بازرگانی

رعایت ارزش‌های اخلاقی در تبلیغات بازرگانی
  • عنوان: بررسی میزان رعایت ارزش‌های اخلاقی در تبلیغات بازرگانی برای فروش مواد غذایی به کودکان و نوجوانان
  • دانشجو: نسرین حداد
  • استاد راهنما: دکتر مهدخت بروجردی علوی
  • دانشگاه: صدا و سیما
  • مقطع: کارشناسی ارشد
  • رشته: تبلیغات بازرگانی
  • تاریخ دفاع: ۱۳۹۰

چکیده:

تلویزیون و محصولات آن به‌عنوان یکی از مؤثرترین وسایل ارتباط‌جمعی، می‌توانند نقشی دوسویه ایفا کنند؛ به تقویت و نهادینه کردن ارزش‌های اخلاقی پرداخته یا با عملکرد نادرست خود به تقویت و رواج ضد ارزش‌ها بپردازند.
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رعایت ارزش‌های اخلافی در تبلیغات بازرگانی (تبلیغاتی که به‌منظور فروش مواد غذایی به کودکان و نوجوانان تهیه‌شده)، انجام‌گرفته و برای نیل به این هدف از روش نشانه‌شناسی استفاده شده است. هدف این پژوهش عبارت‌ است از: بررسی چگونگی ارائه ارزش‌های اخلاقی و تعیین نوع ارزش‌های ترویج‌شده در این آگهی‌ها.
ابتدا تمام آگهی‌های تجاری تلویزیون ایران که از شبکه یک سیما در سال ۱۳۸۸ پخش و مخاطب آن کودکان و نوجوانان (با رویکرد فروش مواد غذایی به ایشان) بوده است، از اداره کل بازرگانی سازمان صداوسیما جمع‌آوری شد، پس از حذف آگهی‌های تکراری، برگزیده‌ای از آگهی‌های باقی‌مانده ازنظر ارزش‌های بازنمایی شده در آن‌ها، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
بدین ترتیب جامعه آماری در این پژوهش آگهی‌های تجاری پخش‌شده از شبکه یک سیما در سال ۱۳۸۸ می‌باشد که مخاطب آن‌ها کودکان و نوجوانان و باهدف فروش مواد غذایی به این گروه سنی تهیه شده بودند.
حجم نمونه شامل ۱۶ آگهی پخش‌شده (با خصوصیات بالا) در سال ۱۳۸۸ از شبکه یک سیماست. نمونه‌های پژوهش بر اساس نمونه‌گیری هدفمند و غیر تصادفی انتخاب‌شده‌اند.
حاصل این تحقیق نشان می‌دهد که عمده ارزش‌هایی که از طریق آگهی‌های موردبررسی به مخاطب کودک و نوجوان منتقل‌شده، ارزش‌های منفی بوده‌اند که سازندگان آن‌ها با بهره‌گیری از تمهیدات مختلف همچون تسری معنایی با توسل به شخصیت‌های کارتونی و سخنگو، جهان مبتنی بر رویا، نمایش کالا در کسوت یک ناجی، بر آن بوده‌اند تا با تهییج و تحریک احساسات، ضمیر ناخودآگاه کودک و نوجوان را تحت تأثیر قرار داده و پیام خود را منتقل سازند و در یک‌کلام توجه و اعتماد مخاطب را به خود جلب کند.

 

 

برچسب ها : ، ، ،

پیغام شما